10.05.2022r.
Temat: Zbójca o wrażliwym sercu.
Podręcznik s. 244-247 👀
Cele:
1. Omawiam postacie i wydarzenia przedstawione w utworze
2. Określam przeżycia bohaterów utworu
3. Określam, co jest najcenniejsze dla bohatera utworu
4. Wskazuję wyrazy wartościujące w opisie zbójców
5. Rozumiem znaczenie podanych związków frazeologicznych i stosuję je w wypowiedziach
1. Aktywne wprowadzenie:
a. Zapiszcie w zeszycie „nadzieja” lub „litość” – dopiszcie do jednego z nich jak najwięcej skojarzeń
b. Co przeżywamy, gdy ktoś nam bliski jest w dalekiej podróży?
c. kim jest zbój?
2. Zapoznanie się z utworem Powrót taty:
a. zapoznaj się z wzorcową recytacją tekstu: https://youtu.be/QLIqzICAK9o
b. https://wordwall.net/pl/resource/2032778/polski/powr%c3%b3t-taty
c. archaizmy - przypomnienie terminu, wskazanie w tekście
3. 👉Wskazanie postaci występujących w utworze. (Po przeczytaniu, ćw. 1.)
4. 👉Określenie wpływu ukazywania wydarzeń z perspektywy poszczególnych bohaterów na odbiór utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 2.):
a. rysujemy tabelkę: postacie (matka, ojciec, dzieci, zbójca); co mówią?; jacy są?
b. Co przeżywa każda postać?
c. Dlaczego mówi w taki, a nie inny sposób?
d. Czego pragnie każdy z nich?
e. Czego się obawia?
f. Co jest dla nich najważniejsze?
5. 👉Omówienie wypowiedzi postaci w dwóch pierwszych zwrotkach utworu. (Po przeczytaniu, ćw. 3.):
a. Jak myślicie, dlaczego dwie pierwsze zwrotki są zapisane w cudzysłowie?
b. Kto wypowiada te słowa?
c. Co przeżywa ta osoba? Czego się obawia?
d. Do kogo się zwraca i o co prosi?
6. 👉Określenie sposobu, w jaki zostali przedstawieni zbójcy, oraz motywów ich postępowania. (Po przeczytaniu, ćw. 4. i 5.):
a. rysujemy tabelkę składającą się z dwóch kolumn: zachowanie typowe dla zbójcy/zachowanie nietypowe dla zbójcy
b. dlaczego przywódca zbójców wypuścił kupca i dzieci?
c. uczuciowe frazeologizmy: https://learningapps.org/display?v=p0i82mu8320
7. Objaśnianie znaczenia związków frazeologicznych:
a. Jakie znacie związki frazeologiczne ze słowem „sumienie”?
b. https://wordwall.net/pl/resource/1766756/polski/sumienie-zwi%c4%85zki-frazeologiczne
8. 👉Odczytanie utworu z podziałem na role. (Po przeczytaniu, ćw. 6.)
9. 👉Aktywne zakończenie. (Praca twórcza, ćw. 7.):
a. notatka
10. Sprawdź, ile zapamiętałeś:
a. https://wordwall.net/pl/resource/15493307/powr%C3%B3t-taty-adam-mickiewicz-5-kl
b. https://wordwall.net/pl/resource/15579851/polski/powr%c3%b3t-taty-s%c5%82ownictwo
c. https://learningapps.org/16498822
💬 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz