15.11.2021 r.
16.11.2021r.
Temat: Poznajemy lekturę - tradycje i zwyczaje w „Panu Tadeuszu”.
Podręcznik s. 164 👀
Cele:
1. Czytam ze zrozumieniem fragmenty lektury
2. Potrafię określić znaczenie lektury „Pan Tadeusz”
3. Potrafię opisać, czym jest szlachta
4. Wskazuję zwyczaje i tradycje szlacheckie
5. Tworzę notatkę o zwyczajach szlacheckich
1. Aktywne wprowadzenie:
https://wordwall.net/pl/resource/7463153/polski/pan-tadeusz
2. „Kilka słów o lekturze” – podręcznik s. 164 👀
3. Znaczenie „Pana Tadeusza” w kulturze polskiej - wklejka:
4. Czym jest EPOPEJA? – wklejka
5. Archaizmy w "Panu Tadeuszu"
a. w utworze występują archaizmy, czyli słowa przestarzałe, dzisiaj już nieużywane:
b. przykłady archaizmów: chrosty, chędogi, dzięcielina, zaiste, mopanku, młódź. Zapiszcie te przykłady wraz z definicją archaizmu do zeszytu.
c. czy zapamiętaliście jakieś archaizmy, które Was zaciekawiły?
d. Ćwiczenie w odczytywaniu archaicznego tekstu:
https://wordwall.net/pl/resource/7846684/biologia/pan-tadeusz-burza
6. Poznajemy „Pana Tadeusza”
a. Określcie, w jakim momencie poznajemy bohaterów.
b. W jaki sposób możemy określić bohaterów – szlachtę?
c. Jak wyglądają ich zwyczaje i tradycje?
d. Ćwiczenie: https://wordwall.net/pl/resource/1127696/pan-tadeusz-autor-adam-mickiewicz
e. Fragment z polonezem: https://www.youtube.com/watch?v=qE44MVA79-A
f. Czy widzicie dzisiaj przejawy życia dawnej szlachty? Czy któreś z ich tradycji i obyczajów przetrwały do dziś?
g. Fragment – „Śniadanie”
* Tekst
* Karta pracy
7. Notatka do zeszytu:
Zwyczaje opisane w "Panu Tadeuszu" dotyczyły życia codziennego szlachty, rozrywek, zasad dobrego wychowania oraz prawa. Należały do nich między innymi:
- porządek w jakim spacerowano (kto miał iść na początku, kto na końcu),
- zachowanie przy stole: mężczyźni usługują paniom, obowiązek rozmowy, dania polskie,
- polowania,
- uczty,
- grzybobranie,
- tańczenie poloneza,
💬 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz