czwartek, 17 marca 2022

17.03.2022r. 


Temat: O lirycznym wpisie do pamiętnika.  


Podręcznik s. 161-163 👀


Cele:

1. Opowiadam o Juliuszu Słowackim

2. Wyjaśniam powód napisania „W pamiętniku Zofii Bobrówny”

3. Przedstawiam informacje o Muzeum Juliusza Słowackiego w Krzemieńcu

4. Określam nadawcę i odbiorcę wiersza

5. Analizuję powód odmowy napisania wierszy

6. Wyszukuję epitety i uosobienia oraz określam ich rolę w utworze

7. Przedstawiam sytuację liryczną osoby mówiącej

8. Ilustruję swoje wyobrażenia


1. Aktywne wprowadzenie:

        a. Kto z Was ma pamiętnik do wpisywania?

        b. Jak wygląda taki pamiętnik?

        c. Po co się prowadzi pamiętnik?

        d. Co można wpisywać na jego kartki?

        e. Dlaczego pamiętnik do wpisywania stał się obecnie niemodny?

        f. Czym jest dla Was ojczyzna? Zapiszcie to słowo w zeszycie i dopiszcie do niego jak najwięcej skojarzeń

        g. Co to znaczy być patriotą? 


2. Zapoznanie się z biografią Juliusza Słowackiego. 

3. Przedstawienie genezy wiersza W pamiętniku Zofii Bobrówny. (Kilka słów o wierszu) 

4. Zebranie informacji o Muzeum Juliusza Słowackiego w Krzemieńcu na Ukrainie. (W Muzeum Juliusza Słowackiego):

        a. http://mjsk.te.ua/pl/muzeum


5. Przeczytanie ciekawostki. (Ciekawostka ze s. 161) 

6. 👉👀Odczytanie wiersza W pamiętniku Zofii Bobrówny. (Po przeczytaniu, ćw. 1.):

        a. Zamknijcie oczy w trakcie słuchania recytacji wiersza

        b. Co widzicie? Co czujecie? Co słyszycie? 

        c. https://wordwall.net/pl/resource/250022/w-pami%C4%99tniku-zofii-bobr%C3%B3wny-notatka


7. 👉Przedstawienie osoby mówiącej w wierszu. (Po przeczytaniu, ćw. 2.)

8. 👉Wskazanie powodów, dla których podmiot liryczny odmówił pisania wierszy dla Zosi. (Po przeczytaniu, ćw. 3.):

        a. Odpowiedzcie na poniższe pytania „tak” lub „nie” – w zależności, czy odpowiedź jest prawidłowa

Przyroda jest najlepszym poetą.

Zosia jest za młoda, by otrzymać wiersze liryczne od poety.

Zosia wkrótce zobaczy kraj.

Polskie krajobrazy to temat na każdy wiersz.

Dziewczynka powinna wnikliwie przyglądać się przyrodzie.

Zosia nie zrozumie strof poety.

Zosia nie zasługuje, by dedykować jej utwór liryczny.


9. 👉Określenie roli uosobień i zdrobnień. (Po przeczytaniu, ćw. 4.):

        a. Zapiszcie w zeszycie zdrobnienia i uosobienia zastosowane przez Słowackiego

        b. https://learningapps.org/9742879

  

10. Zinterpretowanie ostatniej strofy wiersza. (Po przeczytaniu, ćw. 5.) 

11. Zastosowanie epitetów w opisie obrazu Pole maków. (Po przeczytaniu, ćw. 6.) 

12. Przedstawienie na plakacie swoich wyobrażeń o byciu z dala od ojczyzny. (Praca twórcza, ćw. 8.)

13. Aktywne zakończenie. (Ciekawostka ze s. 163):

        a. Wysłuchajcie piosenki Marka Grechuty „Niechaj mnie Zośka o wiersze nie prosi”: https://www.youtube.com/watch?v=Z4TpjCV-YwI

        b. Co sądzicie o takim sposobie przetworzenia utworu?

        c. Czy sądzicie, że udałoby się przekazać tekst Słowackiego w wersji rapowanej? Jak mógłby wyglądać taki utwór? 

        d. Sprawdź, ile zapamiętałeś: https://wordwall.net/pl/resource/2950238/polski/w-pami%c4%99tniku-zofii-bobr%c3%b3wny


💬 to już wszystko na dzisiaj :) do zobaczenia na następnej lekcji 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

15.06.2022r.   Temat: W pracowni Leonarda da Vinci – escape room.  Dziś czeka nas zabawa w pracowni naszego bohatera – oto escape room:  htt...